9 نشانه موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار نشانههایی دارد،این نشانهها به شما میگوید که برای بقا میجنگید یا توانستهاید فراتر از آن حرکت کنید. بسياري از صاحبان کسبوکار تنها به قدری موفق هستند که ضرر ندهند. مسیر پیش روی کسبوکارهای کوچک مبهم و پرخطر است.
آیا کسبوکارتان را باید به امید آینده باز نگه دارید یا اینکه باید همین حالا از آن دست بکشید؟
چه زمان درخواهید یافت که موفق بودهاید یا نه؟
1- وقتی به تعطیلات رفتهاید، باز هم شرکتتان درآمد کسب میکند
موفقیت در کسب و کار به معنای این است که هنگامی که به تعطیلات میروید، کسب و کار شما همچنان درآمدی را تولید میکند.
اگر کسب و کار شما به حضور فیزیکی شما متکی است و بدون حضور شما به خوبی عمل نمیکند، این نشانه از عدم موفقیت در کسب و کار است. به عنوان صاحب کسب و کار، هدف شما باید این باشد که سیستمی متناسب با کسب و کارتان ایجاد کنید. با این سیستم، بتوانید به سفرهای کاری یا تفریحی بروید و همچنان از درآمد پایدار و پیوسته کسب و کارتان لذت ببرید.
اولین وظیفه شما به عنوان صاحب کسب و کار، ایجاد یک سیستم کارآمد است. این به معنای فراهم آوردن منابع انسانی، تجهیزات و اسناد لازم برای پشتیبانی از کسب و کارتان است. با داشتن این سیستم، حتی هنگامی که به سفر میروید، شرکت شما همچنان به خوبی درآمد تولید میکند.
از این رو، ایجاد سیستم کارآمد و مدیریت بهینه کسب و کارتان به شما این امکان را میدهد که با اطمینان به تعطیلات بروید و همچنان به ثروتآفرینی ادامه دهید. این یکی از نشانههای موفقیت در کسب و کار است که میتواند شما را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند.
2- در صدر نتایج جستوجو هستید
در دنیای دیجیتال امروز، موتورهای جستوجو بسیار اهمیت دارند و از جمله مهمترین آنها میتوان به گوگل، بینگ و یاهو اشاره کرد. برخی از صاحبان کسبوکار اعتقاد دارند که وقتی در صدر نتایج جستوجوی این موتورها قرار میگیرند، به این معنی است که کسبوکارشان با موفقیت مواجه شده است و به خوبی مشهور شدهاند. این دومین نشانه از موفقیت در کسب و کار شماست که باید به اهمیت ویژهای آن را توجه داشته باشید.
بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت، در این زمینه میگوید کسب و کارها دو دسته اند یا در اینترنت حضور دارند و یا دیگر وجود خارجی ندارند.
3-شما زندگی مشتریان را تغییر میدهید
موفقیت در کسب و کار همواره برای کسبوکارهای کوچک اهمیت بالایی داشته و آنها به دنبال ایجاد تغییراتی در جهان هستند. زمانی که یکی از مشتریان شما نامهای ارسال میکند و تجربیات و تغییراتی که از طریق همکاری با شما در زندگیاش به دست آوردهاست، به اشتراک میگذارد، این نشاندهنده آن است که کسبوکار شما موفقیتی به دست آورده و توانسته تغییرات مثبتی را در زندگی افراد به ارمغان بیاورد. این موفقیتها، نشانههای رسیدن به اهداف بزرگتر در دنیای کسب و کار میباشند.
4-مشتریان شما را به راحتی پیدا میکنند
رشد کسب و کار شما ارتباط مستقیم با سهولت دسترسی به شما دارد.آدمهایی که نمیشناسید و هرگز با شما ارتباطی نداشتهاند، اکنون در حال خرید محصولات شما هستند.
منصور ادیبی، از شرکت بهین رایانش آزاد میگوید: وقتی برای اولین بار دیدم کسی در سایت ما ثبت نام کرده و گرانترین دوره آموزشی ما را خریده است بدون اینکه تیم فروش با وی تماسی داشته باشد، فهمیدم بالاخره به لحظه موعود نزدیک شدهایم. اینایده که کسی که بدون دانش قبلی نسبت به شرکت ما قانع شده باشد نشان دهنده این است که کار ما خوب بوده است.
5-میدانید که تنها نیستید
پنجمین نشانه موفقیت در کسب و کار این است که بفهمید که بسیاری از صاحبان کسبوکار با همان مشکلاتی دست و پنجهنرم میکنند که شما با آنها روبرو هستید.
برخورد با چالشها و مواجهه با مشکلات از جمله بخشهای طبیعی کسبوکار است و همه در مسیر رشد و پیشرفت خود با آنها مواجه میشوند.
باید بهعنوان یک کارآفرین یا صاحب کسبوکار، آماده باشید که با این چالشها روبرو شوید و راهحلهای خلاقانهای برای آنها پیدا کنید. همچنین، درک این موضوع نیز به شما انگیزه میدهد که اگر دیگران موفقیت شدهاند، شما نیز با تلاش و کوشش میتوانید به هدفهای خود دست یابید.
6-مشتریان به شما ارجاع میدهند
بزرگترین تعریف و تمجید در کسبوکار، زمانی رخ میدهد که یکی از مشتریان شما، شخص دیگری را به شما و کسبوکارتان معرفی کند. این نوع ارجاع و توصیه مشتریان به دیگران، یکی از ارزانترین و موثرترین روشهای بازاریابی است که میتواند به شما کمک کند تا محبوبیت و شهرت کسبوکارتان به طور طبیعی و سریعتر گسترش یابد.
اما قبل از آن، مهمترین عامل برای به دست آوردن چنین تعریف و تمجیدی، ارتقاء کیفیت خدمات ارائهشده توسط کسبوکار شما است. شما باید به قدری به کیفیت خدمات خود اهمیت دهید که مشتریان خود به شدت راضی و مشتاق به ارجاع دیگران به شما شوند.
زمانی که مشتریان شما با تجربه مثبتی از خدمات شما بهرهمند میشوند، احتمال اینکه آنها به اشخاص دیگری درباره کسبوکارتان تعریف و تمجید کنند، بسیار بالاتر میرود.
به همین دلیل، کارآفرینان و صاحبان کسبوکار باید بهطور مداوم به بهبود کیفیت خدمات خود متعهد شوند و نیازهای مشتریان خود را در نظر بگیرند. این تلاشها نه تنها میتواند به رشد کسبوکار کمک کند، بلکه میتواند ارتباط وفاداری بیشتری با مشتریان ایجاد کند.
7-در اخبار رسانهها نامتان میآید
فرض کنید یک مقاله در روزنامهای منتشر میشود و از شرکت شما به خوبی یاد میکند. یا شاید شما در نمایشگاهی شرکت کردهاید و گزارشی تصویری از فعالیتهای شما در تلوزیون پخش میشود؛ یا شاید رونمایی از محصول دانش بنیان با حضور یکی از مسولین علمی کشور، این هفتمین نشانه موفقیت در کسب و کار یکی شیرینترین لحظههای عمر شما خواهد بود.
8-شما به جریان نقدی مثبت رسیدهاید
این مرحله به شما امکان میدهد تا موفق شوید و سود خود را برای رشد کسب و کار خود سرمایهگذاری کنید. 13 مهر ماه 1399 روزی بود که من فعالیت خود را در ایدهپردازساز شروع کردم، سه ماه بعد اولین محصول را یعنی کتاب خلق ایدههای پولساز چاپ شد و طی شش ماه اول فعالیتم در سایت دوره صفر تا صد راه اندازی کسب و کار را به صورت حضوری برگزار کردم و به جریان نقدی مثبت دست یافتم. این یکی از نشانههای موفقیت در کسب و کار بود برای من و ادامه فعالیتم را با نوشتن کتاب موفقیت با انرژی مثبت ادامه دادم.
9-اولین مشتری پول محصول شما را پرداخت میکند
وقتی کسی به خاطر محصول یا خدماتتان به شما پول پرداخت میکند، بهترین لحظه زندگی را تجربه میکنید. در مراسم رونمایی کتابم بیش از بیست جلد از کتابم را فروختم و این برای من بیشترین انگیزه بود برای ادامه راه، حالا شما بگویید: بهترین لحظه کسبوکارتان، لحظهای که از کسبوکارتان مطمئن شدید، چه زمانی بوده است؟